VILLKOR & KÖPEAVTAL
Genom att använda Momina.se och/eller lägga en beställning, godkänner du att följa villkoren som anges i detta (KÖPEVILLKOR) dokument. Försäkra dig om att du har läst igenom och förstått Villkoren innan du lägger din beställning.
1 – Momina.se. Företaget har sitt säte i Göteborg.
Organisation Nr: 700504-5492
Företagets postadress är:
Momina
Bredfjällsgatan 50, Lgh 1703
42435 ANGERED
Butiks adress är:
Momina
Angereds torg 11.
424 65 Angered
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
2– Allmänt
Allmänt villkor gäller alla beställningar online på www.momina.se webbplatsen och mobilanpassade webbplats. Momina.se tillämpar Konsumentköplagen och avtal utanför affärslokaler och Lagen om distansavtal. För att göra beställningar måste du vara minst 18 år gammal samt inte satt under förmyndarskap eller agera i egenskap av företag, man kan inte göra köp som minderårig (under 18 år) med målsmans tillstånd utan då måste målsman göra köpet. Att produkter tillhandahålls på Momina.se vid en viss given tidpunkt, innebär eller garanterar inte att dessa produkter alltid är tillgängliga, momina.se kan inte hålla ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt. Vi förbehåller oss rätten att när som helst sluta saluföra en produkt.
3– BESTÄLLNING
Beställningar av produkter via momina.se bekräftas med en skriftlig orderbekräftelse via e-post under förutsättning att du har tillhandahållit din e-postadress. Du är förpliktigad att ange en giltig e-postadress och att informera oss om du byter e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris. Betalnings sätt- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected]. Vi iakttar stor noggrannhet vid mottagande och hantering av beställningar. Momina.se Lagret delas med Mominas fysiska butik, detta innebär att det kan hända att vår webbshop inte alltid hinner uppdateras med rätt tillgänglighet speciellt vanligt under högtider, rea och utförsäljning eftersom omsättningen av varor då är mycket högre. Vid eventuella avvikelser kontaktar vi kunden via angivna kontakt möjligheter snarast möjligt.
4 – Leverans
Leveranstid är 1-3 arbetsdagar i normal. Kan leveranstiden beräknas vara mer än 3 arbetsdagar på grund av oväntade händelser, till. Ex vid perioder med högtider osv. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected]. Vi strävar efter att leverera din beställning till en bostadsadress eller utlämningsställe i enlighet med valt leveransalternativ. Om leveranstiden mot förmodan skulle överskrida 20 dagar för leverans inom Sverige (30dagar utanför Sverige) har du rätt att häva köpet om ni inte godkänner en ny leveranstid. om kunden vill häva hela köpet på grund av fördröjd leveranstid och har förskottsbetalat, så återbetalas pengarna till kunden på samma betalnings sätt till samma konto inom 14 arbetsdagar.
5 – Priser och avgifter
Alla priser i butiken anges i SEK och är inklusive 25 % moms och exklusive frakt kostnad. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information, och förbehåller oss rätten att justera priset.
6 – Frakt kostnad
Momina.se erbjuder frakt kostnader för köp av produkter som överstiger totalt 500 SEK exklusiv frakt, Fraktkostnaden för köp av produkter som understiger 500 SEK varierar, varje beställning beror på vikten och storleken på din beställning. Kostnaden för de olika leveranssätten anges tydligt och klart under köp och utcheckningsprocessen. Vid Retur på köpta produkter med frakt fri ("vid köp av produkter som överstiger totalt 500 SEK") och kunden väljer att returnera varor som gör att ursprungsordervärdet hamnar under 500:- kommer kund även debiteras för ursprunglig frakt kostnaden som Momina.se har betalt för att skicka beställda varorna. Vid retur gäller att kunden står själv för hela returfrakten. Det innebär att du ska stå för leveranskostnaden och andra kostnader för att skicka tillbaka varan.
7 – Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen www.momina.se har du som kund en lagstiftad ångerrätt. Du har rätt att ångra köpt och returnera en beställning utan att ange något skäl från det datum som du lade den fram till 14 dagar efter mottagandet av beställda varor. Om ångerrättens sista dag infaller under en lördag, söndag eller en helgdag förlängs så att den även gäller nästkommande vardag.
Vill du utöva ångerrätten, du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss via: [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, order numret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerrättens tid gått ut.
Verkan vid nyttjande av din ångerrätt:
7. 1 – Om du ångrar hela ditt köp innan vi hunnit skicka i väg beställda produkterna kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig inkl. frakt kostnaden, Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst inom 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att ångra dit köp. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för det inledande köpet, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.
7. 2 – Om du ångrar hela ditt köp efter att vi skickat i väg beställda produkterna då vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig, och om du öppnat förpackningen/ provat eller använt produkten, då förbehåller vi oss rätten att kräva ersättning för den eventuella värdeminskning som du orsakat, däremot dra när det från betalda summan innan återbetalningen. Varan ska returneras i oförändrat skick, med alla prislappar kvar och i original emballaget, emballaget ska vara väl förslutet. För plomberade produkter gäller endast ångerrätten om de returneras med obruten plombering. När varans skick försämrats p.g.a. smuts, onormal lukt, slitage, trasig eller skadad i retur transport. Vi har rätt till en större värdeminskning om det vid en undersökning av varan visar sig att varan har hanterats i större utsträckning än nödvändigt. En sådan undersökning får inte göras mer omfattande än vad som krävs för att styrka hur varan använts. om du inte öppnat förpackningen/ provat eller använt produkten vi kommer att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). från den dagen vi har fött retur produkterna till handen återbetalningen ska ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst inom 14 daga. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för det inledande köpet.
7. 3 – Retur
Kunden står för returfrakt, det innebär att du ska stå för leveranskostnaden och andra kostnader för att skicka tillbaka varan. Du står för leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Returnerade produkter får inte ha skadats, nedsmutsats, tvättats, ändrats eller burits (annat än för att prova varan) samt att lappar och etiketter är intakta. Om du skickar tillbaka en vara som har skadats, förändrats eller av annan anledning inte går att återställa till sitt ursprungliga skick, och vi inte kan sälja den igen som ny, kommer vi att debitera kunden den kostnad som värdeminskningen innebär för oss (upp till 80 % av värdet). För att undvika betalningsskyldighet om ni ångrar köpet ber vi dig därför att inte använda produkten förrän ni bestämt att ni vill behålla produkten. Vid retur av produkterna rekommenderar vi att man alltid använder retur sätt med spårnings nummer. Detta för att paketet ska komma rätt säkert till oss. Självklart kan du som kund själv välja fraktsätt vid retur, men vi hämtar inte ut paket som returneras mot postförskott.
7. 4 – Vänligen observera att varor som köpta online via momina.se för inte returneras till fysiska butiken Momina i Angered . Vid nyttjande av din ångerrätt eller felaktiga leveranser, till exempel om du har fått fel vara eller om något saknas, kan det inte hanteras i butiken och måsta skickas tillbaka som paket till momina.se 's angivna adress.
7. 5 – OUTLÖSTA PAKET
Om du inte hämtar ut ditt paket räknas inte som en godkänd utnyttjande av sin ångerrätt. Paket som inte hämtas ut inom 14 dagar skickas automatiskt tillbaka till Momina.se. Vid retur på outlösta paket förbehåller vi oss rätten att debitera kunden en hanteringskonstand för outlöst paket om totalt 250 SEK. Denna hanteringskostnad motsvarar de fraktkostnader och administrationshantering som det har orsakat oss att skicka ut ditt beställda paket samt mottagit det i retur till oss.
7. 6 – Ångerrätten gäller inte vid:
– Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
– Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
– Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
– Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
– Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
För mer om den lagstiftade ångerrätten, se: konsumentverket.se
8 – Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskydds lagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
8. 1– Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden.
8. 2– Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
9 – Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
9. 1 – Färger och mått
Vi gör allt i vår makt för att på ett så korrekt sätt som möjligt visa våra produkters egenskaper, inklusive komposition och aktuella färger. Färgen du ser är beroende av datorn och vi kan inte garantera att din dator visuellt kan återge sådana färger korrekt. Måtten på ett plagg som anges på Momina.se är endast ungefärliga värden som ger dig en bättre uppfattning om modellen eller passformen på det specifika plagget och ingen definitiv garanti på de verkliga måtten på det plagg du får. Måtten på ett plagg kan variera beroende på vilket material som används vid tillverkningen av plagget.
9. 2 – information på Momina.se
– Momina.se vill tillhandahålla . För att möjliggöra bästa onlineupplevelse . Du förstår och godkänner att:
– inte publicera, överföra, distribuera på nytt, ladda upp eller främja någon kommunikation eller innehåll som skulle kunna skada eller ha en negativ effekt på vårt företag, vår verksamhet, våra produkter eller tjänster
– inte agera på ett sätt eller använda en enhet som begränsar, hindrar, stör eller helt stoppar någon annan användare från att använda eller ha glädje av webbplatsen Momina.se, eller som påverkar webbplatsens säkerhet.
– inte använda någon enhet eller försöka använda någon sökmotor, skript, agent, verktyg, programvara eller annan enhet eller mekanism (inklusive, och utan begränsningar, spindlar, bootprogram, krypare, avatarer eller intelligenta agenter) för att navigera eller söka på webbplatsen eller kopiera innehåll från webbplatsen. När det gäller användare som bryter mot denna klausul eller någon annan klausul i dessa villkor förbehåller vi oss rätten att omedelbart neka dem tillgång till webbplatsen och stänga ner deras konton.
10 – information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
10. 1 – Personuppgifter
Genom att handla hos Momina.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepar utan rättslig grund. Momina.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
10. 2 – Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
10. 3 – Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
10. 4 – Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
10. 5 – Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10. 5. 1 – Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Swish, Betalkort (VISA eller Mastercard), Nets Easy Checkout
10. 5. 2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: post nord.
10. 5. 3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vårt nyhetsbrevs leverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
10. 6 – Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
10. 7 – Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
10. 8– Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
10. 9 – Ansvarig för dataskydd
Momina.se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
10. 10 – Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
11 – Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen. Om en eller flera bestämmelser i detta avtal skulle vara eller bli ogiltiga, påverkar detta icke de återstående avtalsbestämmelsernas giltighet.
12– Tvist och lagval
Momina.se ansvarar inte för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorade affärsmöjligheter, eller för underlåtelse att leverera varorna eller uppfylla några av våra andra åtaganden enligt dessa Villkor där denna underlåtelse beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll, vilket inkluderar men inte begränsar sig till, eldsvåda, översvämning, storm, upplopp, inre oroligheter, krig, kärnkraftsolycka och terrorism. Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på hm.com ska begränsa sig till det totala beloppet för din beställning. I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
Momina.se
2020-12-12